Ahad, 6 November 2011

Koleksi Peliharaan Manja di AO Pets Shop

Hai.. salam sejahtera buat semua peminat burung. saya baru je mendapatkan species baru untuk stock peliharaan saya. Anak SC yang baru saya dapat ini baru berusia 12 minggu..Anak handfeed biasala, dah mudah skit nak jaga kalau dah pandai makan sendiri...Masa mula hadir ditempat baru dia mula menunjukkan tanda liar sedikit.. saya terpaksa gunakan rantai kaki untuk sc ini  biasakan diri dengan suasana baru.Dalam masa seminggu je dia dah dapat menyesuaikan diri dan saya cuba untuk membuang rantai kaki bagi meluaskan ruang pergerakkannya.
Kini dah hampir lebih 2 minggu,, anak SC ini tidak lagi menggunakan rantai kaki... Tapi saya hanya membiarkannya hampir dengan meja duduk saya agar dia tidak merayap ke tempat2 lain..Dalam2 diam pun kalau tidak dikawal, dia merayap juga ke atas rak disebelah meja duduk saya. Kena jerkah sekali... haa...,, dia tau pulak pulang ke tempat sepatutnya..Pernah sekali customer datang menghulurkan tangan,,digigitnya... tapi kalau hulur duit,, pandai pulak di ambilnya... dia tahu agaknya.. tuannya berniaga...he he he...
 Ini pulak anak IRN yang saya dapatkan di Pulau Pinang,, sama juga.. umur dalam 3 bulan lebih..anak hanfeed jugak.. tapi tak macam anak handfeed cockateil@Lovebird yang saya dapat sebelum ni... Jinak juga,, tapi tiap kali nak pegang atau nak ubah tempatnya., kena tahan sakit jugakla digigitnya...dah lebam habis tangan digigitnya.. Anak IRN ni pun sama halnya dengan anak SC tu... dah dapat stand tetap.. dalam masa 2 minggu ja.., dah tak perlu saya rantaikannya.. sama ja peranagainya.. pernah terkoyak duit sepuluh ringgit seorang cuctomer saya digigitnya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan